måndag 21 augusti 2017

Köttpastej

Köttfärs... En väl använd måltidsingrediens som man kan trolla fram hur många olika maträtter som helst av. Och som allt för ofta orsakar mig huvudbry. Vad i fridens dar ska jag idag laga till av köttfärs? Köttbullar, köttfärssås, köttfärslimpa, biffar, makaronilåda är väl det vi oftast tillreder, men nu ville jag komma på nåt annat! Kom plötsligt ihåg att kära Hubbyn hade för länge sedan blivit förtjust i ett recept av en av hans bekanta, Dick Lindertz; en stor köttpastej! Jag försökte mig på den, men hade inte någon stor bladdeg hemma utan tillämpade det med att försöka klistra ihop en massa små, och gjorde en massa småfel som resulterade i en inte så lyckad rätt... (Visst gick den att äta, och var riktigt god, men den var klart underkänd av mig själv.)
Den här gången ville jag som sagt prova igen, med samma problem som förra gången; inga stora bladdegsskivor hemma utan bara de mindre. Men, som min pappa alltid brukar säga; Man tager vad man haver och blandar i en skål... <3
Jag ville använda något "mer" än bara köttfärs, lök och ris och inventerade i kylen; det mest intressanta jag hittade var blomkål, morot och sötlök.

Ingredienser

½ litet blomkålshuvud
1-2 morötter
1 dl ris
1 sötlök
2 ägg
1 dl mjölk
ca 150-200 g riven ost
bladdeg
1 ägg till hopsättning och pensling

Jag började med att riva blomkålen och morötterna. Löken hackades. Koka riset (jag brukar ta den lättaste utvägen när det gäller att koka ris och lägga in en del ris med dryga två delar vatten i en bunke, in i mikron för 10-12 minuter och voíla, så är riset klart.) och stek upp köttfärsen. Krydda enligt smak och humör. Jag tog i chilipulver, peppar och lite tacokryddmix.Efter att köttfärsen var klar, hällde jag den över i en bunke och vänta och stekte upp den rivna blomkålen, morötterna och den hackade löken. Dem kryddade jag med lite salt, peppar och en liten skvätt av ingefärasirap.
Blanda de uppstekta ingredienserna med det kokta riset, gör en äggstanning av 2 ägg och mjölk (vispa ihop, alltså) och blanda in hela härligheten.
Jag lade ut fyra bladdegsplattor på en plåt som botten och tryckte ihop dem lite. Strö på med hälften av den rivna osten och sedan fyllning på, toppa på med resten av den rivna osten och som lock "flätade" jag ihop remsor av bladdeg till ett korgmönster. Jag skar fyra-fem bladdegsplattor i tre delar på längden, kavlade ut dem lite, så att de blev lite längre och flätade ihop dem. Lade sedan på det flätade locket och använde det tredje ägget till att "limma ihop" locket med bottnet och pensla för en fin yta.


Den här gången lyckades det, och bra. Det var inte för mycket vätska, det var inte för torrt och de rivna grönsakerna gav hela pastejen saftighet.

Men jag måste annars också rekommendera matbloggen Mukana Maku! Första gången någonsin som jag lätt har kunnat skriva ut ett recept utan att det kommer ut på fyra sidor med åtta sidor till med en massa reklam och annat krafs. Och jag måste erkänna, jag har nog inte på länge följt nåt recept så "noggrannt" som nu...

1 kommentar: